Epilepsie versus Zwanger op de trein

Deze week zag ik in een Facebook Story een toekomstige moeder blij zijn. Na een zware ochtend gebruikte zij haar recht om 1e klas te reizen met de NMBS.

Op de website van bovengenoemde treinmaatschappij staat het volgende te lezen.

Vrouwen die zwanger zijn reizen comfortabel in 1e klas

  • tijdens de laatste 4 maanden van hun zwangerschap zonder supplement, maar met een vervoersbewijs van 2e klas
  • een medisch getuigschrift met de vermoedelijke bevallingsdatum moet je kunnen tonen aan de treinbegeleider
Pas op, in mijn omgeving heb ik vaak genoeg gezien dat zwanger zijn dikwijls niet de meest aangename periode in een mensenleven is. Echter een standaard gratis upgrade naar 2e klas vind ik een overdreven luxe. Waarom?

Met mijn epilepsie mag ik wettelijk gezien geen auto rijden. Ik sta hier volledig achter. Het zou mij altijd achtervolgen als ik iemand aan zou rijden of erger nog, dood zou rijden. Dit betekent dat ik aangewezen ben op het openbaar vervoer. Het openbaar vervoer waar ik de volle 100% voor betaal. Waar ik in een overvolle coupé overprikkeld raak en dus zelf eerste klas betaal om zonder teveel risico voor mijn gezondheid van punt a naar b kan reizen. Aan 100%.

Persoonlijk pleit ik voor een reductie voor mensen met epilepsie en zwangere vrouwen gun ik een voorrangskaart voor een zitplaats..

Hierover schreef ik reeds een open brief aan de NMBS, wellicht is het tijd om die nog eens boven te halen.


Liefs Leonieke Volg mij nu ook op Facebook - Twitter - Instagram

Reacties

Populaire posts